Correctieverzoek
Beschrijving
Uw persoonsgegevens staan geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt uw gegevens eenvoudig controleren op de website Mijnoverheid.nl. Daarvoor logt u in met DigiD. Ziet u een fout in uw gegevens? Dan kunt u de gemeente vragen om het aan te passen. Dit heet een correctieverzoek.
Om een correctieverzoek in te dienen moet u zelf ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP) van gemeente Velsen. U kunt alleen een verzoek doen om uw eigen gegevens te laten wijzigen. Als uw gegevens in de BRP niet kloppen, moet u dit kunnen bewijzen. Dit doet u door ons originele documenten te laten zien waarop de juiste gegevens staan.
Aanvragen
U kunt op 2 manieren een verzoek indienen:
Online
U doet dit via het formulier melding correctieverzoek. Voeg dan de volgende documenten toe:
- Een bewijs van de foute gegevens, zoals een brief waarop uw naam fout staat.
- Een bewijs van de juiste gegevens, zoals een echtscheidingsdocument of geboorteakte.
Aan de balie van het gemeentehuis
Hiervoor kunt u een afspraak maken door te bellen met 0255 567200 of 14 0255.
Of maak online een afspraak met Burgerzaken. Kies bij stap 1 voor Brondocumenten aanleveren. Dit neemt u mee naar uw afspraak:
- Een geldig legitimatiebewijs.
- Een bewijs van de foute gegevens, bijvoorbeeld een brief waarop uw naam fout staat.
- Een bewijs van de juiste gegevens, zoals een echtscheidingsdocument of geboorteakte.
Buitenlandse documenten gebruiken in Nederland
Brondocumenten uit het buitenland moeten aan bepaalde vereisten voldoen voordat deze gebruikt kunnen worden in Nederland. Denk aan legalisaties en vertalingen. Voor de vereisten kijkt u vooraf alvast op de Nederlandwereldwijd.nl/legaliseren buitenlandse documenten.
Wat gebeurt er na uw melding
Als uw verzoek wordt goedgekeurd, vragen wij u om de originele documenten te sturen. De gemeente beslist binnen 4 weken nadat de documenten zijn ontvangen. Deze termijn kan met 8 weken worden verlengd.
Kosten
Het aanpassen van de gegevens in de basisregistratie personen is gratis.
Bijzonderheden
Een fout in een andere overheidsregistratie
Staat er een fout in een registratie bij een andere overheidsinstantie? Dan is het ook belangrijk dat dit wordt verbeterd. Neem dan altijd eerst contact op met de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor die gegevens. Komt u er niet uit? Dan kunt u zich melden bij het landelijk Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
Wat doet het Landelijk Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties
Het MFO helpt inwoners, ondernemers en (semi)overheidsorganisaties bij het (laten) aanpassen van een fout in een overheidsregistratie. Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Meer informatie over het MFO en hoe u een melding kunt doen, leest u op de website van de RvIG.
Contactgegevens
Burgerzaken
Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.