Aangifte van overlijden

Beschrijving

Als iemand is overleden, moet dat gemeld worden aan de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. Meestal regelt de uitvaartondernemer dit.

Het is voor begrafenisondernemers die eHerkenning hebben ook mogelijk de aangifte digitaal externe-link-icoonte doen.

Na de aangifte maakt een ambtenaar van de Burgerlijke Stand de overlijdensakte op. Daarna wordt er toestemming gegeven om te begraven of te cremeren. Toestemming noemen we hier ‘verlof’. Zonder verlof mag er niet worden begraven of gecremeerd.

Aanvragen

Meestal regelt de uitvaartondernemer de aangifte. U mag dit als nabestaande ook zelf doen. Maak hiervoor een afspraak met Burgerzaken via 0255 567200. Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.|

Meenemen

Voor een aangifte van overlijden is nodig:

  • geldig legitimatiebewijs
  • verklaring van overlijden én een
  • verklaring van arts. De arts die het overlijden heeft vastgesteld, geeft beide documenten af aan de nabestaanden.
  • een trouw- of partnerschapsboekje van de overledene is niet verplicht, maar u mag het wel meenemen om daarin een aantekening te laten zetten.

Speciaal verlof
Als de begrafenis of crematie binnen 36 uur na overlijden of na de vijfde dag van overlijden plaats vindt, moet u ook meenemen:

  • aanvullende verklaring van de arts dat hiertegen geen bezwaar is
  • verzoek tot andere termijn met vermelding van reden van aanvrager

Kosten

Tarief 2024

OmschrijvingKosten
Afschrift overlijdensakte€ 16,60

Contactgegevens

Gemeente Velsen Burgerzaken

Bezoekadres

Gemeentehuis Velsen
Dudokplein 1
1971 EN IJmuiden

Klant Contact Centrum
Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

Postadres:
Postbus 465,
1970 AL IJmuiden

Telefoon 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal)

Website www.velsen.nlexterne-link-icoon
E-mailburgerzaken@velsen.nl