Vergroten kwaliteit publieke dienstverlening

Ambitie: In Velsen staat jouw keuze voorop: digitaal als het kan, offline als het helpt.

Dienstverlening: makkelijker contact, sneller geleverd

Er zijn voor onze inwoners en goede dingen voor ze doen. Dát is wat dit college het allerbelangrijkste vindt. Om dat te laten slagen moeten we toegankelijk en bereikbaar zijn. Bijvoorbeeld als u hulp nodig hebt bij het aanvragen van een paspoort, rijbewijs of vergunning. Maar ook als het gaat om een uitkering of aangepaste woning. Deze hulp bieden we zoveel mogelijk digitaal. Dat is makkelijk, want zo hoeft u niet onnodig de deur uit. Toch lukt digitale hulp niet altijd en ook niet iedereen wil dat. Dan is het fijner als we langskomen voor een gesprek.

Soms is een afspraak op het gemeentehuis noodzakelijk. Bijvoorbeeld als we persoonlijke zaken zoals uw identiteit móeten controleren. Waar mogelijk investeren we in nieuwe, makkelijke en digitale manieren om zaken te regelen. Maar natuurlijk kunt u ons altijd gewoon blijven bellen of langskomen. Als inwoner kiest u zelf!

Toegankelijk. Altijd. Voor iedereen

Met onze dienstverlening willen we toegankelijk zijn, altijd en voor iedereen. De inwoner weet ons goed te vinden, stapt gemakkelijk op ons af en wordt ook nog eens goed geholpen. Houdt de Velse­naar hier een goed gevoel aan over, dan is onze dienstverlening geslaagd.

Om toegankelijk te kunnen zijn, leven we ons in in de situatie van de inwoner. We overzien het hele plaatje. Daarbij zijn we ons bewust dat wij handelen namens de hele organisatie. We nemen de verantwoordelijkheid door vragen serieus te nemen. Samen kijken we naar oplossingen en spelen we in op dat wat nodig is ongeacht welke afdeling of externe organisatie hierbij betrokken is. We vragen door, stellen ons open en luisteren om tot een oplossing te komen.

Het gaat over oprechte aandacht en dat we laten merken dat het ons echt iets kan schelen. Daarbij beschikken we over de juiste kennis en vaardigheden om een ieder te kunnen helpen. Medewerkers krijgen hierbij de ruimte om zelf tot de best passende oplossing te komen.

Kaders

Hieronder vindt u de voor Velsen geldende kaders voor het vergroten van de kwaliteit van de publieke dienstverlening.