Meldpunt Goed Verhuurderschap en ongewenst gedrag

Bedreiging, discriminatie, te hoge borg, oneerlijke servicekosten rekenen of een te hoge huur: bij de verhuur van woonruimte kan je als huurder hiermee te maken krijgen. Om dit te voorkomen is er vanaf 1 juli 2023 de Wet goed verhuurderschap. De Wet goed verhuurderschap bestaat uit regels waaraan verhuurders en verhuurbemiddelaars zich moeten houden. 

Beschrijving

De wet beschermt woningzoekenden en huurders. Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels? Huurders kunnen ongewenst gedrag van verhuurders en verhuurbemiddelaars melden. De gemeente bepaalt per geval of handhaving wordt ingezet en op welke manier.

Gehighlighte tekst: Let op! Voordat u contact opneemt lees eerst deze pagina volledig door.

Regels van goed verhuurderschap

Uw verhuurder moeten zich houden aan de volgende regels van goed verhuurderschap:

  1. De verhuurder mag de woningzoekende niet discrimineren.
  2. De verhuurder mag de huurder niet bedreigen of bang maken.
  3. De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  4. De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken.
  5. De verhuurder moet huurders goed en schriftelijk informeren over:
    - rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan)
    - de hoogte van de borg en wanneer huurder die terugkrijgen als het huurcontract stopt
    - contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken
    - informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
    - de servicekosten: de verhuurder moet een compleet overzicht van de kosten laten zien.
  6. De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan. Dat betekent bijvoorbeeld dat sleutelgeld niet toegestaan is en dat er geen administratiekosten doorberekend mogen worden in de servicekosten. 
  7. De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
  8. Het woningwaarderingsstelsel (WWS) bepaalt wat de maximale huurprijs per maand is. Dit geldt voor woningen tot en met 186 punten (dit noemen we het gereguleerde segment). Pas vanaf 186 punten kan de verhuurder de huurprijs zelf bepalen. Let op, hierbij moet eerst bepaald worden wanneer de huurovereenkomst is aangegaan en wat de aanvangshuurprijs is:  
    -    Bij een huurovereenkomst die vóór 1 juli 2024 is aangegaan, waarbij de huurprijs en puntentelling hoger is dan het sociale segment, wordt de huurprijs pas gemaximeerd bij het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst.
    -    Als de woning vóór 1 juli 2024 al gereguleerd had moeten zijn, maar een huurprijs had boven de gereguleerde grens, dan dient de huurprijs maximaal op 1 juli 2025 gewijzigd te zijn.
    -    Bij een huurovereenkomst waarbij de huurprijs en puntentelling lager is dan het sociale segment, geldt de maximale huurprijs direct.
    9.    De jaarlijkse huurprijsverhoging is gemaximaliseerd. Het is verhuurders niet toegestaan om de huurprijzen verder te verhogen dan  door de Rijksoverheid wordt bepaald. Dit geldt alleen voor het gereguleerde segment. Huurprijsverhoging in de vrije sector, valt buiten de Wet goed verhuurderschap en voor gemeenten is er in dat geval geen handhavende rol weggelegd. 

Houdt u er verder rekening mee dat de gemeente er niet voor kan zorgen dat u eventueel teveel betaalde huur terugkrijgt. Dit kan enkel via de Huurcommissie.

Meer informatie over de Wet betaalbare huur en of deze wet van toepassing is op uw huurwoning vindt u op de website van Volkshuisvesting Nederland: Wet betaalbare huurexterne-link-icoon

Bent u een buitenlandse werknemer?

Dan moet uw verhuurder:

  • de huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen
  • u schriftelijk informeren in een taal die u begrijpt.

Een melding doen

U kunt een e-mail sturen naar goedverhuurderschap@velsen.nl of bellen naar het klantcontactcentrum van de gemeente 0255 567 200. Geef hierbij aan dat het gaat om een klacht over de verhuurder. Het doen van een melding is uiteraard gratis. 

Vermeld bij u melding

  • Uw naam,  telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen, maar we kunnen u dan bijvoorbeeld niet informeren over de voortgang. 
  • Het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren.
  • Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt.
  • Beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen.

Voor wie geldt de wet?

De Wet goed verhuurderschap beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag van:

  • particuliere verhuurders
  • verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)
  • werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen

Meldingen die we niet behandelen

Uw melding moet betrekking hebben op de regels uit de Wet goed verhuurderschap.

Het Meldpunt Goed Verhuurderschap is niet bevoegd om meldingen op te nemen over: 

  • Onderhoudsgebreken in de woonruimte en het herstellen van deze onderhoudsgebreken.
  • Burenoverlast.
  • Klachten over de openbare ruimtes en/of openbare orde.
  • Oplichting, zoals online scams.
  • Opzegging van de huur.

Voor bovenstaande kunt u bij ondersteuningsinstanties, zoals het Juridisch Loketexterne-link-icoon, terecht.

Na uw melding

  • De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Meldingen met goede informatie zijn belangrijk om het dossier sneller te beoordelen. 
  • Het is niet altijd mogelijk om u over de status van de melding te informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.   
  • Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Er zal per geval worden bepaald of er handhavend wordt opgetreden. 

Meer informatie?

Twijfelt u of u een melding moet doen? Of heeft u meer vragen over goed verhuurderschap? Dan kunt u altijd vrijblijvend een bericht sturen met het verzoek om meer informatie naar wonen@velsen.nl of bellen met de gemeente via 0255 567 200.