Koninklijke onderscheiding

Beschrijving

Iedereen kan iemand voordragen voor een Koninklijke onderscheiding. Iemand komt in aanmerking voor een lintje als hij of zij zich op een bijzondere of uitzonderlijke wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de samenleving.

 

Aanvragen

Voordracht kandidaat

  • Vul het verzoekformulier Koninklijke onderscheiding in op de website Lintjes.nl
  • De medewerker kabinetszaken van de gemeente ontvangt uw verzoek en neemt telefonisch contact met u op om het verzoek te bespreken.
  • Besluit u na dit adviesgesprek door te gaan met de aanvraag, dan ontvangt u van de medewerker kabinetszaken een e-mail met een link naar het digitale voorstelformulier. De medewerker kabinetszaken adviseert en begeleidt u bij de aanvraag.
  • U verzamelt de gegevens voor de aanvraag:
    • Inventariseer de activiteiten en benoem de periode en tijdsbesteding.
    • Zoek mensen die uw aanvraag ondersteunen. Zij schrijven in een ondertekende brief waarom de kandidaat in aanmerking zou moeten komen.
  • Vul het voorstelformulier in (zie link in de ontvangen e-mail) en upload de ondertekende brieven. Het voorstelformulier komt binnen bij de medewerker Kabinetszaken.
  • De medewerker kabinetszaken neemt telefonisch contact met u op om het voorstelformulier door te nemen. Is deze compleet, dan wordt deze verder in behandeling genomen.
  • Het is dan wachten op het besluit dat uw kandidaat in aanmerking komt voor een Koninklijke onderscheiding.

Uiterste data indienen voorstelformulier

Let op, er gelden uiterste data voor het indienen van het volledig ingevulde voorstelformulier met alle ondersteuningsbrieven:
  • voor 1 juli voor de lintjesregen van het jaar daarop. 
  • 6 maanden voor de opgegeven datum van een uitreiking tijdens een Bijzondere Gelegenheid.

Bijzondere Gelegenheid

Naast de lintjesregen vinden er ook uitreikingen van lintjes plaats bij Bijzondere Gelegenheden. Dit kan alleen als er een direct verband is tussen de verdiensten en die speciale gelegenheid. Denk aan het jubileum van een vereniging, een symposium, of het neerleggen van een functie.

Spoed bij ziekte

Heeft de kandidaat of een naast familielid gezondheidsproblemen waardoor er niet gewacht kan worden op een gelegenheid? Neem contact op met de medewerker kabinetszaken. De aanvraag wordt dan versneld opgepakt. 

Contactgegevens

Kabinetszaken


Adres


  • Dudokplein 1, 1971 EN IJmuiden

  • Postbus 465, 1970 AL IJmuiden

  • E-mailadres: kabinetszaken@velsen.nl
    Telefoonnummer: 14 0255 (zonder kengetal) of 0255 567200.

Contact met de gemeente

14 0255 of 0255 567200
Of kijk op de pagina Contact

Adres

Bezoekadres: Dudokplein 1, 1971 EN IJmuiden
Postadres: Postbus 465, 1970 AL IJmuiden

Openingstijden algemeen

Op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. 

Openingstijden Burgerzaken

Op werkdagen van 08.00 tot 16.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.