Identiteitskaart
Beschrijving
U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Maak daarvoor een afspraak. Na 5 werkdagen kunt u uw nieuwe identiteitskaart ophalen.
De afspraak voor het ophalen van uw nieuwe paspoort maakt u tijdens de aanvraag op het gemeentehuis.
Een identiteitskaart is goedkoper dan een paspoort en is niet overal ter wereld geldig als reisdocument. Op Rijksoverheid.nl leest u naar welke landen u wel kunt reizen met een identiteitskaart.
Aanvragen
Neem mee
- Alle reisdocumenten (identiteitsbewijzen en paspoorten) die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
- Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s.
- Geld of een bankpas. U betaalt direct bij de aanvraag.
- Tijdens de afspraak maken we vingerafdrukken.
Aanvullend voor kinderen tot 12 jaar
- U moet als ouders allebei toestemming geven voor de ID-kaart. Dit geldt alleen als u allebei het ouderlijk gezag hebt. Heeft iemand anders het gezag over het kind (bijv. een voogd), dan moet deze persoon toestemming geven (gezaghouder).
Er zijn 2 mogelijkheden om toestemming te geven:
1. Digitaal: Toestemming reisdocument voor minderjarig kind (met DigiD van ouder)
2. Uitprinten, invullen en meenemen: Toestemmingsformulier reisdocument voor 1 kind. - Kinderen tot 12 jaar moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en het ophalen van hun identiteitskaart.
- Neem een identiteitsbewijs van beide ouders of degene die het gezag heeft mee.
Identiteitskaart afhalen
- Na 5 werkdagen haalt u uw identiteitskaart op bij de gemeente. Hiervoor maakt u alvast een afspraak tijdens de aanvraag aan de balie.
- Vanaf augustus 2022 is er afgifte van identiteitskaarten met vingerafdruk.
Identiteitskaart laten bezorgen
U kunt uw reisdocument(en) laten bezorgen (overal binnen Nederland, behalve op de Waddeneilanden). We bezorgen van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 22.00 uur. Zaterdag de hele dag van 08:00 uur tot 18:00 uur in een 4-uur tijdvenster op een dagdeel welke u het beste uitkomt. Geef tijdens uw afspraak aan de balie aan dat u uw reisdocument(en) wilt laten bezorgen.
Kosten
Soort identiteitsbewijs | Normale aanvraag | Spoedaanvraag | Geldigheid |
---|---|---|---|
Identiteitskaart tot 18 jaar | € 37,95 | € 90,90 | 5 jaar |
Identiteitskaart vanaf 18 jaar | € 70,35 | € 123,30 | 10 jaar |
Identiteitskaart laten bezorgen | € 16,70 | bezorgen niet mogelijk | n.v.t. |
Bijzonderheden
Op de website Rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over de identiteitskaart. Bekijk ook ': Heeft mijn kind een eigen paspoort of identiteitskaart nodig?'
Spoedaanvraag
U kunt ook een aanvraag via een spoedprocedure doen. In de meeste gevallen kunt u het nieuwe document dan de volgende werkdag ophalen. Een aanvraag via een spoedprocedure doet u vóór 14.00 uur. Bel dan met Burgerzaken via 0255 567200. Aan een spoedaanvraag zijn meerkosten verbonden (in het tabblad Kosten vindt u de kosten van een spoedaanvraag). Het reisdocument kunt u afhalen na 1 werkdag, na 10.00 uur.
Noodpaspoort
Contactgegevens
Gemeente Velsen Burgerzaken
Bezoekadres
Gemeentehuis Velsen
Dudokplein 1
1971 EN IJmuiden
Klant Contact Centrum
Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.
Postadres:
Postbus 465,
1970 AL IJmuiden
Telefoon 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal)
Website www.velsen.nl
E-mail burgerzaken@velsen.nl