Identiteitskaart

Beschrijving

U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Maak daarvoor een afspraak. Na 5 werkdagen kunt u uw nieuwe identiteitskaart ophalen.

Maak een afspraak

Een identiteitskaart is goedkoper dan een paspoort en is niet overal ter wereld geldig als reisdocument. Op Rijksoverheid.nl leest u naar welke landen u wel kunt reizen met een identiteitskaart.

Aanvragen

Neem mee

  • Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s.
  • Geld of een bankpas. U betaalt direct bij de aanvraag.

Aanvullend voor kinderen tot 12 jaar

  • Schriftelijke toestemming van alle gezaghouders (ouder(s) of voogd). Dit regelt u op het gemeentehuis of via het toestemmingsformulier.
  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van alle gezaghouders (ouder(s) of voogd).
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en het ophalen van hun identiteitskaart.

Identiteitskaart afhalen

  • Na 5 werkdagen haalt u uw identiteitskaart op bij de gemeente. Hiervoor maakt u alvast een afspraak bij de aanvraag aan de balie.

Identiteitskaart laten bezorgen

U kunt uw reisdocument(en) laten bezorgen (overal binnen Nederland, behalve op de Waddeneilanden). We bezorgen van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur. Zaterdag de hele dag van 08:00 uur tot 18:00 uur in een 4-uur tijdvenster op een dagdeel welke u het beste uitkomt. Geef tijdens uw afspraak aan de balie aan dat u uw reisdocument(en) wilt laten bezorgen.

Kosten

Tarieven 2022

Soort identiteitsbewijs Normale aanvraag Spoedaanvraag Geldigheid
Identiteitskaart tot 18 jaar € 36,95 €  88,55 5 jaar
Identiteitskaart vanaf 18 jaar € 68,50 € 120,10 10 jaar
Identiteitskaart laten bezorgen € 16,25 bezorgen niet mogelijk n.v.t.

Tarieven 2023

Soort identiteitsbewijs Normale aanvraag Spoedaanvraag Geldigheid
Identiteitskaart tot 18 jaar € 37,95 €  90,90 5 jaar
Identiteitskaart vanaf 18 jaar € 70,35 € 123,30 10 jaar
Identiteitskaart laten bezorgen € 16,70 bezorgen niet mogelijk n.v.t.

 

Bijzonderheden

Op de website Rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over de identiteitskaart.

Spoedaanvraag

U kunt ook een aanvraag via een spoedprocedure doen. In de meeste gevallen kunt u het nieuwe document dan de volgende werkdag ophalen. Een aanvraag via een spoedprocedure doet u vóór 14.00 uur. Bel dan met Burgerzaken via 0255 567200. Aan een spoedaanvraag zijn meerkosten verbonden (in het tabblad Kosten vindt u de kosten van een spoedaanvraag). Het reisdocument kunt u afhalen na 1 werkdag, na 10.00 uur.

Noodpaspoort

Als u via een spoedprocedure bij de gemeente niet meer op tijd een geldige identiteitskaart of paspoort kunt krijgen, kunt u onder voorwaarden bij de Marechaussee een noodpaspoort krijgen. Klik voor de uitgebreide beschrijving op Noodpaspoort.

Contactgegevens

Gemeente Velsen Burgerzaken

Bezoekadres

Gemeentehuis Velsen
Dudokplein 1
1971 EN IJmuiden

Klant Contact Centrum
Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.
Volg de basisregels om verspreiding coronavirus te voorkomen.
Heeft u verkoudheidsklachten? Maak dan een nieuwe afspraak en laat u testen.
.

Postadres:
Postbus 465,
1970 AL IJmuiden

Telefoon: 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal)

Website: www.velsen.nl 
E-mail: burgerzaken@velsen.nl

 

 

Contact met de gemeente

14 0255 of 0255 567200
Of kijk op de pagina Contact

Adres

Bezoekadres: Dudokplein 1, 1971 EN IJmuiden
Postadres: Postbus 465, 1970 AL IJmuiden

Openingstijden algemeen

Op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. 

Openingstijden Burgerzaken

Op werkdagen van 08.00 tot 16.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.