Aanvragen Identiteitskaart

Let op!

Vanaf 2024 verwachten wij een piek in het aantal aanvragen in reisdocumenten. Stel uw aanvraag daarom niet te lang uit en plan op tijd een afspraak in.

Beschrijving

U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Maak daarvoor een afspraak. Na 5 werkdagen kunt u uw nieuwe identiteitskaart ophalen.

Als u een afspraak wilt maken kunt u dat op 2 manieren doen:

  1. Online 
  2. Telefonisch via 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal)

Afspraak wijzigen of afzeggen

Een afspraak wijzigen of afzeggen? Als u bij het maken van de afspraak uw e-mailadres heeft ingevuld, heeft u per e-mail een bevestiging ontvangen. In deze e-mail staat een link om de afspraak te wijzigen of te annuleren. Heeft u uw e-mailadres niet ingevuld? Bel ons via 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal).

Ophalen

De afspraak voor het ophalen van uw nieuwe identiteitskaart maakt u tijdens de aanvraag op het gemeentehuis.

Verschil paspoort/identiteitskaart

Een identiteitskaart is goedkoper dan een paspoort en is niet overal ter wereld geldig als reisdocument. Op Rijksoverheid.nl leest u naar welke landen u wel kunt reizen met een identiteitskaart.

Aanvragen

Neem mee

  • Alle reisdocumenten (identiteitsbewijzen en paspoorten) die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s.
  • Geld of een bankpas. U betaalt direct bij de aanvraag.
  • Tijdens de afspraak maken we vingerafdrukken.

Aanvullend voor kinderen tot 12 jaar

  • U moet als ouders allebei toestemming geven voor de ID-kaart. Dit geldt alleen als u allebei het ouderlijk gezag hebt. Heeft iemand anders het gezag over het kind (bijv. een voogd), dan moet deze persoon toestemming geven (gezaghouder). 
    Er zijn 2 mogelijkheden om toestemming te geven:
    1. Digitaal: Toestemming reisdocument voor minderjarig kind (met DigiD van ouder)
    2. Uitprinten, invullen en meenemen: Toestemmingsformulier reisdocument voor 1 kind.
  • Kinderen tot 12 jaar moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en het ophalen van hun identiteitskaart.
  • Neem een identiteitsbewijs van beide ouders of degene die het gezag heeft mee.

(Kinderen vanaf 12 jaar mogen zelfstandig een ID-kaart aanvragen. Toestemming is niet nodig. U mag natuurlijk wel meekomen als u dat wilt.)

Identiteitskaart afhalen

  • Na 5 werkdagen haalt u uw identiteitskaart op bij de gemeente. Hiervoor maakt u alvast een afspraak tijdens de aanvraag aan de balie.
  • Vanaf augustus 2022 is er afgifte van identiteitskaarten met vingerafdruk.

Identiteitskaart laten bezorgen

U kunt uw reisdocument(en) laten bezorgen (overal binnen Nederland, behalve op de Waddeneilanden). We bezorgen van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 22.00 uur. Zaterdag de hele dag van 08.00 uur tot 18.00 uur in een 4-uur tijdvenster op een dagdeel welke u het beste uitkomt. Geef tijdens uw afspraak aan de balie aan dat u uw reisdocument(en) wilt laten bezorgen.

Kosten

Tarieven 2024
Soort identiteitsbewijsNormale aanvraagSpoedaanvraagGeldigheid
Identiteitskaart tot 18 jaar€ 40,90€  97,905 jaar
Identiteitskaart vanaf 18 jaar€ 75,80€ 132,8010 jaar
Identiteitskaart laten bezorgen€ 18,00bezorgen niet mogelijkn.v.t.

 

Bijzonderheden

Op de website Rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over de identiteitskaart. Bekijk ook ': Heeft mijn kind een eigen paspoort of identiteitskaart nodig?'

Spoedaanvraag

U kunt ook een aanvraag via een spoedprocedure doen. In de meeste gevallen kunt u het nieuwe document dan de volgende werkdag ophalen. Een aanvraag via een spoedprocedure doet u vóór 14.00 uur. Bel dan met Burgerzaken via 0255 567200. Aan een spoedaanvraag zijn meerkosten verbonden (in het tabblad Kosten vindt u de kosten van een spoedaanvraag). Het reisdocument kunt u afhalen na 1 werkdag, na 10.00 uur.

Noodpaspoort

Als u via een spoedprocedure bij de gemeente niet meer op tijd een geldige identiteitskaart of paspoort kunt krijgen, kunt u onder voorwaarden bij de Marechaussee een noodpaspoort krijgen. Klik voor de uitgebreide beschrijving op Noodpaspoort.

Contactgegevens

Gemeente Velsen Burgerzaken

Bezoekadres

Gemeentehuis Velsen
Dudokplein 1
1971 EN IJmuiden

Klant Contact Centrum
Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

Postadres:
Postbus 465,
1970 AL IJmuiden

Telefoon 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal)

Website www.velsen.nl 
E-mail burgerzaken@velsen.nl

Contact met de gemeente

14 0255 of 0255 567200
Of kijk op de pagina Contact

Adres

Bezoekadres: Dudokplein 1, 1971 EN IJmuiden
Postadres: Postbus 465, 1970 AL IJmuiden

Openingstijden algemeen

Op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. 

Openingstijden Burgerzaken

Op werkdagen van 08.00 tot 16.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.