Woonvoorzieningen
Beschrijving
Wanneer het dagelijkse functioneren in huis wordt belemmerd als gevolg van beperkingen, kan dit in een aantal gevallen worden opgelost of verlicht met voorzieningen en/of hulpmiddelen. Mogelijk kunt u dit zelf oplossen door bijvoorbeeld een woonvoorziening te huren of zelf te kopen. Als u het probleem niet zelf kunt oplossen komt u mogelijk in aanmerking voor een woonvoorziening vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).
Aanvragen
Wanneer u een woonvoorziening wilt aanvragen kunt u hiervoor op 2 manieren een melding doen:
- Vul het Wmo-meldingsformulier in op de website of;
- Neem contact op met het Klant Contact Centrum via 0255 567200 of 140255 (zonder kengetal).
Wat gebeurt er na uw melding
Doet u een melding bij de gemeente voor ondersteuning vanuit de Wmo, dan krijgt u een (telefonisch) gesprek met een Wmo consulent. Tijdens het gesprek bespreekt u uw situatie en bekijkt u samen welke oplossingen er mogelijk zijn. Hierbij kijken we ook naar uw eigen mogelijkheden of die vanuit uw netwerk. De oplossing kan een woonvoorziening zijn, maar ook een ander hulpmiddel of andere hulp.
Woonvoorzieningen die niet worden vergoed
Bepaalde artikelen en hulpmiddelen zijn inmiddels zo gewoon geworden, dat zij door de gemeente niet (meer) worden vergoed. Deze artikelen worden ‘algemeen gebruikelijk’ genoemd.
Volgens de Verordening (regels) is een 'algemeen gebruikelijk' middel iets dat:
- niet speciaal gemaakt is voor mensen met een beperking.
- te koop zijn via reguliere winkels of online. Dit betekent dat u ze gemakkelijk zelf in de winkel of online kunt kopen.
- helpt om zelfstandig te kunnen leven en deel te nemen aan de maatschappij.
- te betalen is met een laag inkomen, zoals het minimum loon.
Voorbeelden van algemeen gebruikelijke middelen en voorzieningen:
- Eénhendelmengkranen / thermostatische kranen.
- Keramische of inductie kookplaat.
- Korflades.
- Verhoogd toilet of toiletverhoger (inclusief of exclusief armleuningen).
- Tweede toilet / sanibroyeur.
- Douchestoel of -kruk.
- Toiletstoel.
- (mobiele) airco, luchtbevochtiger, luchtontvochtiger.
- Centrale verwarming.
- Antislipvloer / coating.
- Wandbeugels.
- Nivelleren drempels binnenshuis (met uitzondering van betonnen drempels).
- Zonwering (inclusief elektrische bediening).
- Raamopener met afstandsbediening.
- (extra) trapleuning of trapspilbeugel.
- Ophogen tuin/bestrating bij verzakking.
- Woningsanering.
- Verhuizing.
Informatie en advies
U kunt advies inwinnen van een ergotherapeut wanneer u moeite heeft met alledaagse handelingen in huis. De ergotherapeut bekijkt uw woonsituatie en onderzoekt de mogelijke knelpunten. Hij of zij adviseert u welke aanpassingen en/of hulpmiddelen nodig zijn. Dit advies kunt u gebruiken wanneer u woningaanpassingen gaat regelen. Informeer van tevoren bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden.
Er zijn ook andere deskundigen die misschien kunnen meedenken en advies kunnen geven over oplossingen in uw huis, bijvoorbeeld een ouderenadviseur. Kijk voor meer informatie bij Woonadvies op de website van Velsenwijzer.
Zorg in natura of persoonsgebonden budget
Een hulpmiddel (voorziening) kan op twee manieren worden gegeven. U kunt het hulpmiddel in ‘Natura’ ontvangen. Hierbij regelt de gemeente de woonvoorziening, de afspraken en betalingen. Ook kunt u er voor kiezen om het hulpmiddel in de vorm van Persoonsgebonden budget (PGB) te ontvangen. Dan krijgt u geld waarmee u zelf de woonvoorziening koopt.
Kosten en eigen bijdrage
In veel gevallen vraagt de gemeente van u om zelf een bedrag te betalen voor de voorziening (eigen bijdrage). Dat geldt ook wanneer u een voorziening in de vorm van een PGB ontvangt. De eigen bijdrage wordt door het CAK (Centraal administratiekantoor) geïnd. Kijk voor meer informatie op de website van het CAK.
Contact
Domein Samenleving
Sociaal domein
Postbus 168
1970 AD IJmuiden
Telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur via 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal).