Vreemdelingenpaspoort

Beschrijving

U kunt een vreemdelingenpaspoort krijgen als u vreemdeling bent, in Nederland woont en geen reisdocument kunt krijgen van de autoriteiten van uw eigen land. Een vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. U kunt het vreemdelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen.

Aanvragen

U moet zelf langskomen om een aanvraag te doen. Maak hiervoor telefonisch een afspraak via 0255 567200 of +14 0255 (zonder kengetal).

Meenemen naar uw afspraak:

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u hebt, ook als deze verlopen zijn.
  • Uw geldige verblijfsvergunning.
  • Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud, die aan eisen voldoet.
  • Bij vermissing of diefstal: een Nederlands proces-verbaal. Dit geldt ook als u het paspoort in het buitenland bent verloren of is gestolen.
  • Bent u jonger dan 18 jaar?
    • Schriftelijke toestemming van de gezaghouders (ouder(s) of voogd), en het legitimatiebewijs van degene die de toestemming heeft ondertekend (dit om de handtekening te controleren).
  • Schriftelijke bewijsstukken (kopieën) van tenminste twee serieuze aanvragen bij uw eigen ambassade.
  • Bewijzen van verzending van de aanvragen van PostNL. 
  • Andere van belang zijnde documenten, zoals bijvoorbeeld buitenlandse reisdocumenten.
  • Bewijzen dat er geen reisdocument van de eigen autoriteiten verkregen kan worden.
  • Bankpas of contant geld om de kosten te betalen.

Voorwaarden

Om een vreemdelingenpaspoort aan te vragen moet u tenminste aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:

  • u bent als staatloze toegelaten tot Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba, of
  • u bent vreemdeling en u kunt aantonen dat u in een ander land geen reisdocument kunt aanvragen, of
  • u kunt aantonen dat van u redelijkerwijs niet kan worden gevraagd dat u een reisdocument in een ander land aanvraagt.

Kosten

Kosten paspoort 2022

Normale aanvraag Spoedaanvraag
€ 57,30 € 108,90

Bezorgkosten

Normale aanvraag Spoedaanvraag
€ 16.25 Niet mogelijk

Contactgegevens

Gemeente Velsen Burgerzaken

Bezoekadres

Gemeentehuis Velsen
Dudokplein 1
1971 EN IJmuiden

Klant Contact Centrum
Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.
Volg de basisregels om verspreiding coronavirus te voorkomen.
Heeft u verkoudheidsklachten? Maak dan een nieuwe afspraak en laat u testen.
.

Postadres:
Postbus 465,
1970 AL IJmuiden

Telefoon: 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal)

Website: www.velsen.nl 
E-mail: burgerzaken@velsen.nl

 

 

Contact met de gemeente

14 0255 of 0255 567200
Of kijk op de pagina Contact

Adres

Bezoekadres: Dudokplein 1, 1971 EN IJmuiden
Postadres: Postbus 465, 1970 AL IJmuiden

Openingstijden algemeen

Op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. 

Openingstijden Burgerzaken

Op werkdagen van 08.00 tot 16.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.