Verkeersveiligheid in Velsen

In veel woonwijken wordt helaas soms te hard gereden. Het is dan ook goed te begrijpen dat we regelmatig verzoeken ontvangen om snelheidsremmende maatregelen te plaatsen. Deze kunnen ervoor zorgen dat de snelheid omlaag gaat. Maar hoe veilig een straat ook is, het is alleen veilig als weggebruikers zich aan de regels houden. Daarbij dragen weggebruikers dus ook een verantwoordelijkheid.

Dit geldt ook zeker de buurtbewoners zelf. Wanneer men de buurt en het verkeer ter plekke goed kent, is de kans groter dat men harder gaat rijden dan veilig is. De gemeente heeft helaas weinig grip op het verkeersgedrag van de hardrijdende bestuurder.

1. Zelf aan de slag met verkeersveiligheid 

Maakt u zich zorgen over de snelheid in uw buurt? Dit kunt u zélf doen om uw buurt  of straat veiliger te maken:

Maak uw omgeving bewust van het probleem. U kunt dit doen door bijvoorbeeld een buurtactie te starten. Veilig Verkeer Nederland (VVN)externe-link-icoon heeft 10 gratis buurtacties ontwikkeld.  Met behulp van deze acties maakt u het gedrag van uw buurtbewoners zichtbaar. En zo wordt de bewustwording van het probleem vergroot.  

2. De rol van de gemeente

Op momenten van herinrichting of groot onderhoud in een straat, kijken we altijd goed naar de bestaande situatie. We kijken ook naar meldingen die we over de betreffende situatie hebben ontvangen. Daarna beslissen we of er snelheidsremmende maatregelen worden toegepast in het nieuwe ontwerp.

Uitleg over snelheidsremmende maatregelen  

Welke afwegingen we als gemeente maken, leggen we hieronder uit:

Drempel

De gemeente doet haar best om de wegen zo goed mogelijk in te richten volgens de regels die hiervoor gelden. Bijvoorbeeld voor een 30 km per uur zone. Daar wordt veel tijd en geld aan besteed. Het is echter onmogelijk om overal drempels aan te brengen.  

Drempels hebben daarnaast ook nadelige effecten:

  • Ze kunnen trilling veroorzaken en geluidsoverlast. Zeker wanneer er huizen dicht bij de drempel zijn.  
  • Het zijn obstakels voor nood- en hulpdiensten en kunnen een langere aanrijdtijd veroorzaken.
  • Bussen hebben vertraging of een langere reistijd.  
  • Het aanleggen van drempels is duur.

Dit maakt dat de gemeente altijd goed onderzoekt of een drempel een goede oplossing is.  

Zebrapad  

In Nederland gebeuren er veel ongelukken op zebrapaden. Voetgangers krijgen niet altijd voorrang op een zebrapad. Daarom is een zebrapad ook geen garantie voor een veilig(ere) oversteek. Als het moeilijk is om een weg over te steken, kijken we eerst of dit verbeterd kan worden met een middengeleider. Dit is een tussenstuk zodat er in 2 keer kan worden overgestoken. Wanneer jonge kinderen moeten (leren) oversteken is het belangrijk om dit altijd te doen onder begeleiding.  

Verkeersspiegel

We plaatsen niet graag verkeersspiegels. Een spiegel is in de meeste gevallen geen oplossing voor het (zicht)probleem. Daarnaast zorgt een spiegel altijd voor een vertekend beeld van een verkeerssituatie. Via een spiegel is het bijvoorbeeld lastig  om de snelheid van een auto in te schatten. Dit kan de kans op een ongeval juist groter maken.

SCHOOLzones  

Het gebied rond een basisschool kan aan het begin en het einde van een schooldag erg druk zijn. Het is daarom goed dat weggebruikers duidelijk kunnen zien dat er een school in de buurt is. Zo wordt er een SCHOOLzone aangelegd. U herkent dit aan het woord ‘SCHOOL’ op het wegdek en aan borden langs de weg.  

De gemeente werkt op deze manier samen met de basisscholen om het verkeer veiliger te maken. Verkeersles is hierbij ook belangrijk. Zo leren schoolgaande kinderen zelf naar school te lopen en te fietsen, doen ze mee aan het praktische verkeersexamen of krijgen ze les over afleiding in het verkeer.  

Meer informatie

Heeft u na het lezen van deze tekst toch nog een vraag of wilt u een  verkeerssituatie onder de aandacht brengen? Dan kunt u dit bij de gemeente melden via een melding openbare ruimte in Fixi.