Garantverklaring verblijf in Nederland

Beschrijving

U kunt financieel garant staan voor iemand die kort (maximaal 90 dagen) naar Nederland komt. Een garantverklaring is nodig als uw bezoeker onvoldoende inkomen heeft.

Met voldoende inkomen bedoelen we dat uw bezoeker minimaal €55 per dag te besteden heeft (per persoon), voor alle dagen dat men in Nederland verblijft.

Particuliere logiesverstrekking

Heeft uw gast zelf genoeg geld tijdens het verblijf? Dan is een garantstelling niet nodig. Overnacht uw bezoeker bij u in huis? Vraag dan alleen een particuliere logiesverstrekking aan.

Meerdere bezoekers

Krijgt u meerdere bezoekers? Dan moet u voor elke bezoeker apart een bewijs van garantstelling aanvragen.

Meer informatie

Meer informatie vindt u op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst bij Vakantie- en familiebezoek .

Aanvragen

  1. Download het formulier van de website IND.nl.
  2. Vul het formulier in, maar let op: onderteken het formulier nog niet. Dit doet u tijdens de afspraak in het gemeentehuis.
  3. Maak een afspraak bij Burgerzaken. Kies voor ‘Legaliseren handtekening'.
    Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw partner de garantverklaring ook ondertekenen tijdens de afspraak.

Meenemen naar de afspraak

  • Geldig legitimatiebewijs van u (en uw partner)
  • Formulier ‘Bewijs van garantstelling’. Tijdens de afspraak zet u (en uw partner) een handtekening. De echtheid van uw handtekening kan de medewerker van Burgerzaken zo direct controleren.
  • Pinpas of contant geld.
     
  1. Stuur de garantverklaring naar de persoon die bij u op bezoek komt. Met de garantieverklaring kan diegene een visum aanvragen bij de Nederlandse ambassade.

Een garantverklaring is 3 maanden geldig.

Voorwaarden

Voorwaarden om garant te kunnen staan

  • Uw inkomen is ten minste gelijk aan het minimumloon (exclusief vakantiegeld).
  • Voor echtparen geldt een gezamenlijk inkomen van ten minste het minimumloon (exclusief vakantiegeld).
  • U moet een bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking invullen.

Kosten

Tarief 2022

Omschrijving Kosten
Verklaring garantstelling (per handtekening) € 14,30

 

Bijzonderheden

Contactgegevens

Contact met de gemeente

14 0255 of 0255 567200
Of kijk op de pagina Contact

Adres

Bezoekadres: Dudokplein 1, 1971 EN IJmuiden
Postadres: Postbus 465, 1970 AL IJmuiden

Openingstijden algemeen

Op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. 

Openingstijden Burgerzaken

Op werkdagen van 08.00 tot 16.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.