Brommerrijbewijs

Let op

Sinds 2024 is het erg druk vanwege de grote hoeveelheid aanvragen van reisdocumenten. 10 jaar geleden is de geldigheid van 5 naar 10 jaar gegaan. Stel uw aanvraag daarom niet te lang uit en plan op tijd een afspraak in.

Beschrijving

Om op een bromfiets, snorfiets, brommobiel, scooter of speed pedelec te mogen rijden hebt u een bromfietsrijbewijs met categorie AM nodig.

Als u al een Nederlands autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs (categorie A) heeft, heeft u automatisch ook een bromfietsrijbewijs (categorie AM).

Als u nog geen autorijbewijs heeft, dan moet u geslaagd zijn voor het praktijkexamen bromfiets. Daarna vraagt u een  bromfietsrijbewijs aan.

Aanvragen

U maakt eerst telefonisch een afspraak via 0255 567200 of 14 0255 (zonder kengetal). U komt 2 keer persoonlijk naar de balie van het gemeentehuis. Eenmaal voor de aanvraag en eenmaal voor het ophalen van uw bromfietsrijbewijs.

Meenemen

  • Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de eisenexterne-link-icoon.
  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • Een bankpas of geld. U betaalt het bromfietsrijbewijs direct.
  • De documenten van het CBR hoeft u niet mee te nemen. De baliemedewerker ziet deze in het systeem.

Documentenscanner

Om de echtheid van een document te controleren, kan gemeente gebruik maken van een speciale document- en gezichtsscanner.

Voorwaarden

• U staat ingeschreven bij de gemeente Velsen.
• U bent 16 jaar of ouder.
• U staat minstens 185 dagen in Nederland ingeschreven.
• Als u nog geen Nederlands auto- of motorrijbewijs hebt, moet u geslaagd zijn voor het praktijkexamen bromfiets.

Kosten

Tarief 2025

SoortKosten
Rijbewijs€ 52,00
Spoedaanvraag€ 91,65

Bijzonderheden

Spoedaanvraag

U kunt ook een aanvraag via een spoedprocedure doen. In de meeste gevallen kunt u het nieuwe document dan de volgende werkdag ophalen. Een aanvraag via een spoedprocedure doet u vóór 14.00 uur. Bel dan met Burgerzaken via telefoonnummer 14 0255 (zonder kengetal) of 0255 567200. Aan een spoedaanvraag zijn meerkosten verbonden (in het tabblad Kosten vindt u de kosten van een spoedaanvraag). Het document kunt u de volgende werkdag afhalen na 10.00 uur.

Contactgegevens

Burgerzaken

Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

E-mail

Burgerzaken@velsen.nl