Attestatie de vita

Beschrijving

Een Attestatie de vita is een schriftelijke verklaring dat u in leven bent op het moment van afgifte. Buitenlandse instanties vragen hier soms om. Bijvoorbeeld als het gaat om pensioen of andere uitkeringen. Dit bewijs moet u persoonlijk afhalen aan de balie.

Aanvragen

Voor een Attestatie de vita komt u naar de balie van het gemeentehuis. Wij helpen u daar met de aanvraag. Hiervoor maakt u online een afspraakexterne-link-icoon of u belt met telefoonnummer 0255 567200 of 14 0255 (zonder netnummer). 
Aan de balie betaalt u met pin of contant. U krijgt het document direct mee.
Houdt u er rekening mee dat u de Attestatie de vita alleen kunt aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven.

Wilt u als ouder of voogd een Attestatie de vita aanvragen voor uw kind? Dan moet het kind persoonlijk meekomen naar de afspraak.

Meenemen naar uw afspraak

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort of Nederlandse identiteitskaart).
  • Bankpas of geld om direct te betalen.
  • Eventueel de brief van het pensioenfonds waarin om het bewijs wordt gevraagd. Wanneer u kunt laten zien dat u het bewijs nodig heeft voor een pensioenfonds, is de Attestatie de Vita gratis.

Bijzonderheden

Kunt u om medische of een andere reden niet persoonlijk langskomen? Neemt u dan telefonisch contact met ons op, dan bekijken we samen met u de mogelijkheden.

Bewijs van in leven zijn

Een Bewijs van in leven zijn toont aan dat u volgens de administratie van de gemeente (BRP) nog leeft. U hoeft hiervoor niet persoonlijk aanwezig te zijn, tenzij dat wordt gevraagd. Dit document wordt vooral gebruikt voor Nederlandse instanties, zoals verzekeraars of banken, of voor eigen gebruik. U ontvangt het in het Nederlands.

Bewijs van in leven zijn aanvragen kan op 2 manieren:

  1. Online aanvragen met DigiD via het formulier Aanvraag bewijs in leven zijnexterne-link-icoon. Het uittreksel wordt binnen 6 werkdagen opgestuurd naar het adres waar u in de Basisregistratie Personen (BRP) staat ingeschreven.  U betaalt het uittreksel via iDEAL.
  2. Aan de balie van het gemeentehuis. Hiervoor maakt u online een afspraakexterne-link-icoon of u belt met telefoonnummer 0255 567200 of 14 0255 (zonder netnummer). Aan de balie betaalt u met pin of contant.  U krijgt het bewijs van in leven zijn direct mee.

Meenemen naar de afspraak:

  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • Een bankpas of contant geld om direct te betalen.
  • Als u het uittreksel voor iemand anders aanvraagt: een ondertekende brief waarin u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden en een kopie van zijn of haar legitimatiebewijs.

Kosten

Als u de Attestatie de vita nodig heeft voor een pensioenaanvraag zijn er geen kosten aan verbonden. U moet wel de brief van het pensioenfonds meenemen.

Tarief 2025

ProductKosten           
Attestatie de vita         €17,10                                   
Bewijs van in leven zijn€ 17,10

Contactgegevens

Burgerzaken

Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

E-mail

Burgerzaken@velsen.nl