Attestatie de vita
Beschrijving
Een Attestatie de vita is een schriftelijke verklaring dat u in leven bent op het moment van afgifte. Buitenlandse instanties vragen hier soms om. Bijvoorbeeld als het gaat om pensioen of andere uitkeringen. Dit bewijs moet u persoonlijk afhalen aan de balie.
Aanvragen
Voor een Attestatie de vita komt u naar de balie van het gemeentehuis. Wij helpen u daar met de aanvraag. Hiervoor maakt u online een afspraak of u belt met telefoonnummer 0255 567200 of 14 0255 (zonder netnummer).
Aan de balie betaalt u met pin of contant. U krijgt het document direct mee.
Houdt u er rekening mee dat u de Attestatie de vita alleen kunt aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven.
Wilt u als ouder of voogd een Attestatie de vita aanvragen voor uw kind? Dan moet het kind persoonlijk meekomen naar de afspraak.
Meenemen naar uw afspraak
- Een geldig legitimatiebewijs (paspoort of Nederlandse identiteitskaart).
- Bankpas of geld om direct te betalen.
- Eventueel de brief van het pensioenfonds waarin om het bewijs wordt gevraagd. Wanneer u kunt laten zien dat u het bewijs nodig heeft voor een pensioenfonds, is de Attestatie de Vita gratis.
Bijzonderheden
Kunt u om medische of een andere reden niet persoonlijk langskomen? Neemt u dan telefonisch contact met ons op, dan bekijken we samen met u de mogelijkheden.
Bewijs van in leven zijn
Een Bewijs van in leven zijn toont aan dat u volgens de administratie van de gemeente (BRP) nog leeft. U hoeft hiervoor niet persoonlijk aanwezig te zijn, tenzij dat wordt gevraagd. Dit document wordt vooral gebruikt voor Nederlandse instanties, zoals verzekeraars of banken, of voor eigen gebruik. U ontvangt het in het Nederlands.
Bewijs van in leven zijn aanvragen kan op 2 manieren:
- Online aanvragen met DigiD via het formulier Aanvraag bewijs in leven zijn. Het uittreksel wordt binnen 6 werkdagen opgestuurd naar het adres waar u in de Basisregistratie Personen (BRP) staat ingeschreven. U betaalt het uittreksel via iDEAL.
- Aan de balie van het gemeentehuis. Hiervoor maakt u online een afspraak of u belt met telefoonnummer 0255 567200 of 14 0255 (zonder netnummer). Aan de balie betaalt u met pin of contant. U krijgt het bewijs van in leven zijn direct mee.
Meenemen naar de afspraak:
- Een geldig legitimatiebewijs.
- Een bankpas of contant geld om direct te betalen.
- Als u het uittreksel voor iemand anders aanvraagt: een ondertekende brief waarin u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden en een kopie van zijn of haar legitimatiebewijs.
Kosten
Als u de Attestatie de vita nodig heeft voor een pensioenaanvraag zijn er geen kosten aan verbonden. U moet wel de brief van het pensioenfonds meenemen.
Tarief 2025
| Product | Kosten |
| Attestatie de vita | €17,10 |
| Bewijs van in leven zijn | € 17,10 |
Tarief 2026
| Product | Kosten |
| Attestatie de vita | €17,80 |
| Bewijs van in leven zijn | € 17,80 |
Disclaimer: aan deze bedragen kunnen geen rechten ontleend worden. Leges zijn definitief na publicatie van de legesverordening op www.overheid.nl in december 2025.
Contactgegevens
Burgerzaken
Burgerzaken werkt op afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.