Urgentiebewijs woningzoekende

Beschrijving

Moet u vanwege uw lichamelijke of psychische gezondheid verhuizen? Dan kunt u de gemeente vragen om een bewijs om voorrang te krijgen op een sociale huurwoning in Velsen. U krijgt het urgentiebewijs alleen in zeer uitzonderlijke situaties. Er gelden een aantal voorwaarden voor het verkrijgen van deze urgentie:

  • U woont onprettig of gevaarlijk door uw gezondheid of de gezondheid van uw huisgenoot. En deze situatie mag daarom niet langer duren dan drie maanden.

Voorbeelden:

  • U of uw huisgenoot zit in een rolstoel. Uw woning is niet geschikt om aanpassingen te maken.
  • U of uw huisgenoot heeft psychische problemen en u bent toe aan een seniorenwoning.

Houdt hier rekening mee: 

  • U moet minimaal 2 jaar bij de gemeente in de Basis Registratie Personen ingeschreven staan.
  • U moet ingeschreven staan bij www.mijnwoonservice.nl en op alle geschikte woningen gereageerd hebben.
  • Een urgentiebewijs geldt niet voor eengezinswoningen of 5 kamerwoningen.
  • Een urgentiebewijs is alleen bedoeld om een ernstige noodsituatie op te lossen door middel van een andere woning.

Voorwaarden

U krijgt géén urgentiebewijs voor een andere woning bij:

  • Echtscheiding of verbreken van uw relatie.
  • Een slechte ouder - kind relatie.
  • (Gedwongen) verkoop van de woning. 
  • Problemen met betalen van uw huur (bijvoorbeeld. te hoge huur).
  • Een woning met achterstallig onderhoud, vocht, tocht of ongedierte.
  • Geen goede werk- of studeerkamer.
  • Ruzie met de buren of overlast.
  • Heimwee naar de 'oude buurt'. 
  • U hebt de huur opgezegd en hebt nog geen andere woning.
  • Uw verhuurder heeft de huur opgezegd en u hebt nog geen andere woning.
  • U bent getrouwd of wilt gaan trouwen en u hebt nog geen eigen woning.
  • U hebt een kind gekregen en u woont te klein.
  • U hebt een kind gekregen en u woont bij iemand anders in.
  • Uw werk in het buitenland eindigt of u komt terug na wonen in het buitenland.
  • U wilt dichter bij de kinderen wonen.
  • De afstand naar winkels/ openbaar vervoer/ school en dergelijke is te groot.
  • U woont bij iemand anders en hebt daar problemen of ruzie.
  • U bent gescheiden en hebt een omgangsregeling. Uw woning heeft onvoldoende ruimte om uw kinderen te ontvangen.
  • Uw huis is te groot of te klein. 
  • Uw ouders gaan verhuizen.
  • U kunt het huishouden niet of moeilijk zelf doen.
  • U kunt het onderhoud aan de woning of de tuin niet of moeilijk zelf doen.
  • U wenst een zorgwoning.

U vraagt de urgentie aan bij de gemeente. De gemeente beoordeelt of uw aanvraag haast heeft. Zie verder ook de kopjes aanpak en voorwaarden.

Aanvragen

Vul het digitale aanvraagformulier urgentiebewijs in. Hou uw DigiD bij de hand. U ontvangt een ontvangstbevestiging in uw mailbox.
Een medewerker van Domein Samenleving neemt telefonisch contact met u op om uw aanvraag door te nemen. U hoort dan hoe uw aanvraag wordt afgehandeld. We hebben 8 weken de tijd om een aanvraag te beoordelen.

(Het kan gebeuren dat u de aanvraag niet kunt invullen als u deze opent in Internet Explorer. U krijgt dan een foutmelding. Probeert u het dan vanuit een andere browser, bijvoorbeeld Chrome of Firefox).

Contactgegevens

Gemeente Velsen / Domein Samenleving


Domein Samenleving
Postbus 168
1970 AD IJmuiden

Telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur via 0255 567200

Contact met de gemeente

14 0255 of 0255 567200
Of kijk op de pagina Contact

Adres

Bezoekadres: Dudokplein 1, 1971 EN IJmuiden
Postadres: Postbus 465, 1970 AL IJmuiden

Openingstijden algemeen

Op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. 

Openingstijden Burgerzaken

Op werkdagen van 08.00 tot 16.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.