De nieuwe wet over onze leefomgeving heet Omgevingswet

24 december 2023
Actueel nieuws

De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 landelijk in werking. De uitvoering ligt bij de gemeenten. Het is een wet die gaat over de ruimte waarin we wonen, werken en ontspannen: de fysieke leefomgeving. De wet geldt voor alle inwoners, organisaties, overheden en bedrijven. Dus ook voor u!

Wanneer krijgt u met de Omgevingswet te maken 

 U krijgt met de Omgevingswet te maken als u iets wilt veranderen in uw leefomgeving. Bijvoorbeeld als u plannen heeft om uw huis te verbouwen, een boom wilt kappen of als u ergens een bedrijf wilt beginnen. U bent dan initiatiefnemer. U wilt dan weten of u een vergunning nodig heeft of een melding moet doen. Het antwoord daarop kunt u vanaf 1 januari 2024 vinden door de vergunningscheck te doen. Heeft u een vergunning nodig, kan u het online aanvragen via het nieuwe Omgevingsloket.  

U kunt ook met de Omgevingswet te maken krijgen als iemand anders iets wil veranderen in uw leefomgeving. Bijvoorbeeld als uw buren een garage willen neerzetten of als een bedrijf in de buurt het kantoor wil uitbreiden. U bent dan belanghebbende. Het is de bedoeling dat de initiatiefnemer u dan betrekt bij zijn of haar plannen.  

De wet is nieuw voor u, en ook voor ons 

Het wordt voor iedereen wennen om met de nieuwe wet te werken. Voor u, maar ook voor ons als organisatie. Er is veel tijd gestoken om iedereen optimaal voor te bereiden. Toch zal de uitvoering in het begin wat extra inspanning met zich meebrengen. De service die u van ons gewend bent kunnen we mogelijk in het begin niet volledig waarmaken, al gaan we daar natuurlijk wel voor! 

U heeft al een vergunning aangevraagd 

Heeft u vóór 1 januari 2024 al een vergunning aangevraagd of gekregen? Als de gemeente, het waterschap of de provincie u al een vergunning heeft verleend, blijft deze gewoon geldig. U hoeft niets te doen.
Moet de gemeente, het waterschap of de provincie uw aanvraag nog behandelen, dan gebeurt dat in principe volgens het oude recht. U moet dan wel zorgen dat alle benodigde stukken ook vóór 1 januari zijn aangeleverd. 

Contact met de gemeente

14 0255 of 0255 567200
Of kijk op de pagina Contact

Adres

Bezoekadres: Dudokplein 1, 1971 EN IJmuiden
Postadres: Postbus 465, 1970 AL IJmuiden

Openingstijden algemeen

Op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. 

Openingstijden Burgerzaken

Op werkdagen van 08.00 tot 16.00 uur.
Op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.