Op dit moment zijn veel mensen in Nederland thuis. Er zijn verschillende organisaties die hulp kunnen bieden. Ook zijn er Velsenaren die initiatieven opzetten om elkaar te helpen. Lees hier waar je hulp kunt aanbieden en waar je hulp kunt vragen.

Langdurige COVID

Een deel van de mensen heeft na coronabesmetting langdurige klachten zoals vermoeidheid, kortademigheid, pijn op de borst, spierpijn, hoofdpijn, hartkloppingen, aanhoudende verhoging, langdurig verlies van reukvermogen, vergeetachtigheid of een depressie. De mensen met ‘langdurige COVID’ of ook wel ‘Long COVID’ genoemd, kunnen voor meer informatie terecht bij C-support.

C-support

In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport, werkt de organisatie C-support voor coronapatiënten die langdurig klachten ondervinden van een coronabesmetting. C-support informeert, adviseert en ondersteunt hen op alle leefgebieden waarop deze complexe en nog onbekende ziekte ingrijpt: gezondheid, (psycho)sociaal en werk en inkomen.

Long COVID-onderzoek

Het RIVM voert een eigen onderzoek uit om meer te weten komen over het aantal mensen dat na coronabesmetting nog langdurig last heeft van klachten als benauwdheid, pijn en vermoeidheid. Kijk voor meer informatie over dat onderzoek op de onderzoekspagina van het RIVM, of meld u aan als u wilt deelnemen aan het onderzoek van RIVM.

Kijk voor meer informatie op de website van C-support of op de website van het RIVM.

 

Meldpunt Welzijn Velsen

De maatregelen tegen het coronavirus hebben grote sociale gevolgen voor kwetsbare en eenzame Nederlanders. Mensen komen in de problemen doordat ze geen boodschappen kunnen doen, geen eten kunnen bereiden, geen contact meer hebben met de buitenwereld en geen oppas hebben om mantelzorg te verrichten of naar hun werk te gaan (zoals in de zorg). Voor vragen over al deze praktische problemen kunnen inwoners van Velsen terecht bij het Meldpunt Welzijn Velsen. Zij zullen per situatie een oplossing bedenken. Daarvoor maken ze gebruik van verschillende initiatieven die in de samenleving aan het ontstaan zijn.

Ook als je gewoon behoefte hebt aan een goed gesprek, kun je contact opnemen met Meldpunt Welzijn Velsen. 

Het Meldpunt Welzijn Velsen is van 09.00 tot 17.00 uur bereikbaar via telefoon: 0255 726114 of via e-mail: meldpunt@welzijnvelsen.nl.

Stichting Welzijn Velsen

Stichting Welzijn Velsen biedt met diverse locaties een breed aanbod aan welzijnsactiviteiten en -diensten aan voor jong en oud. Bekijk het overzicht op de website, neem telefonisch contact op via: 0255 548 548 of stuur een mail naar info@welzijnvelsen.nl.

Maatjesproject

Het maatjesproject brengt mensen, met dezelfde interesse of hobby met elkaar in contact, die behoefte hebben aan gezelschap. Het project bestaat uit vrijwilligers die één keer per twee weken een aantal uren hun 'maatje' bezoeken. Wilt u vrijwilliger of deelnemer worden? Neem dan contact op via het telefoonnummer: 06-44595979 of stuur een e-mail naar degraaf@welzijnswb.nl

Sociaal wijkteam

Heeft u vragen op het gebied van geldzaken en administratie, wonen, gezondheid, zorgen voor, sociaal netwerk en gezondheid? Voor deze vragen kunt u nog steeds bij het Sociaal wijkteam Velsen terecht. We zoeken samen naar een passende oplossing. We leggen contacten waar dat nodig is, ook met andere deskundigen – in goed overleg met u. Wij zijn hiervoor bereikbaar op het bekende telefoonnummer:  088 8876970 of via de mail op contact@swtvelsen.nl.

Socius

Socius biedt verschillende diensten aan op maatschappelijk gebied waaronder financiën, schuldhulpverlening, mantelzorg, jeugdmaatschappelijk werk en meer. De maatschappelijk dienstverleners zijn telefonisch bereikbaar via 088 – 88 76 900 tussen 09.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur of via de mail: amwvelsen@socius-md.nl.

Veilig Thuis

Nu iedereen zoveel mogelijk thuis moet blijven, is het belangrijk dat je thuis een veilige plek is. Gaat het bij jou thuis even niet meer? Zoek op tijd hulp als dat nodig is. Bel met een vriend of vriendin, een zorginstantie of met Veilig Thuis als het thuis even niet meer gaat. Veilig Thuis is 24/7 bereikbaar via 0800 2000 of kijk of de website van Veilig Thuis.

Rode Kruis hulplijn

Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn: 070 4455888. Dit nummer is van maandag t/m zondag bereikbaar tussen 9.00 – 21.00 uur.

Kindertelefoon

Kinderen en jongeren zijn tijdens de coronacrisis vaker eenzaam. Met de Kindertelefoon kun je over alles praten. Kinderen tot 18 jaar mogen bellen als ze bang, verdrietig of eenzaam zijn. Dit kan elke dag van 11.00 uur tot 21.00 uur. Bel gratis en anoniem 0800 0432 of chat via de Kindertelefoon.nl.

Zie je kinderen in je omgeving die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken? Of die even een luisterend oor nodig hebben? Wijs ze dan eens op de Kindertelefoon. Wie weet kan het ze helpen om zich weer beter te voelen.

Ontmoetingscentra

In Velsen zijn er drie ontmoetingscentra voor mensen met een haperend brein (zoals dementie). Deze inwoners kunnen van maandag tot en met vrijdag bij de locaties de Polderstroom, Zeestroom en Schulpenstroom van Zorgbalans terecht voor een zinvolle daginvulling zodat zij zich minder eenzaam voelen. Bent of kent u iemand met beginnend geheugenverlies of dementie? Neem dan contact op met Zorgbalans via het telefoonnummer 023-89 18 918. U kunt voor meer informatie over de verschillende ontmoetingscentra naar de website van Zorgbalans. Ook kunt u terecht bij het Odensehuis van de Zorgspecialist voor dagbesteding. Het Odensehuis is geopend op maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur.

Hulp aanbieden of vragen

Landelijk en in de regio zijn er een aantal websites waarop je hulp kunt aanbieden of kunt vragen:

Andere platforms

  • Een buurtwhatsappgroep is een goede optie om contact te onderhouden of om zaken als boodschappen doen met elkaar te regelen. Bekijk via de website wabp.nl of uw buurt een buurtwhatsappgroep heeft. Heeft uw buurt nog geen groep, dan kunt u die via deze website oprichten.

Contact houden

  • Woont er een ouder of ziek persoon in uw straat of buurt? Dan is de kans groot dat hij of zij zich eenzaam voelt of bijvoorbeeld moeite heeft met boodschappen doen. Wil je helpen? Een simpele oplossing is om een kaartje te schrijven met een kort berichtje dat je hem/haar graag wilt helpen. Of dat je aan hem/haar denkt bijvoorbeeld.
  • Skype en FaceTime zijn 2 mogelijkheden om iemand te bellen met videobeeld, zodat je de persoon kunt zien met wie je praat. Je kunt ook een groepsgesprek voeren. De volgende links helpen je een skype of FaceTime (groeps)gesprek op te starten:
  1. hoe maak ik een groepsgesprek in Skype?
  2. hoe start ik een FaceTime gesprek voor iPhone, iPad en Mac?