• Huidige Begin
  • Voorbeeldweergave
  • Voltooid
Aanduiding van verplicht veld
Mijn klacht gaat over

Melding openbare ruimte

U hebt gekozen voor de Melding openbare ruimte. Ga naar velsen.slimmelden.nl en doe een melding. Meestal lossen we uw melding binnen 5 werkdagen op. Als we uw melding niet binnen 5 werkdagen kunnen oplossen, dan laten we dat aan u weten.

Doe een melding

Wat kunt u melden?

  • Niet werkende straatverlichting en verkeerslichten
  • Overhangend groen
  • Kapot wegdek of losliggende stoeptegel(s)
  • Zwerfvuil
  • Kapotte verkeersborden en –palen
  • Omgewaaide bomen
  • Problemen met de riolering
  • Parkeeroverlast
  • Etc.

Klacht indienen

Het is ons werk om burgers, bedrijven en instellingen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dat doen we dan ook graag. Bent u toch ontevreden over de manier waarop u behandeld bent? Laat het ons weten door een klacht in te dienen.

Een klacht kan gaan over een niet nagekomen afspraak, werkwijze, de dienstverlening, over ambtenaren of college- en raadsleden. Op het moment dat u een klacht indient, start de klachtenprocedure.

Een klacht indienen 

Wanneer uw klacht niet in behandeling wordt genomen, dan hoort u van de klachtencoördinator de reden hiervan. U krijgt in ieder geval binnen 6 weken bericht.

Klacht indienen

Een klacht indienen kan op 2 manieren:

  1. Digitaal
    Doe dit via het online klachtenformulier. Hiervoor moet u inloggen met DigiD.
  2. Schriftelijk. Download het klachtenformulier.

    Vermeld daarop in ieder geval:
  • uw naam, adres, telefoonnummer en/of e-mailadres
  • datum
  • een omschrijving van het probleem
  • de afdeling, bestuurder of medewerker tegen wie de klacht is gericht.
  • uw handtekening

Stuur kopieën mee van de eventuele correspondentie die al is gevoerd.

Stuur het formulier naar
Klachten coördinator Juridische zaken
Postbus 465
1970 AL IJmuiden.

Procedure

  • U krijgt een ontvangstbevestiging van uw klacht
  • De gemeente neemt binnen 5 werkdagen contact met u op. Als u wilt, kunt u de klacht mondeling toelichten.
  • Binnen 6 weken handelt de gemeente uw klacht af. Dit kunnen we met maximaal 4 weken verlengen. Als dit nodig is, ontvangt u bericht.

Andere overheidsinstantie

Klachten over andere overheidsinstanties, zoals ministeries, provincies en waterschappen legt u voor aan de Nationale Ombudsman.

Website Nationale Ombudsman

Heeft u een klacht ingediend bij de gemeente Velsen, maar bent u ontevreden over de wijze waarop uw klacht is behandeld? Ook dan kunt u contact opnemen met de Ombudsman. Hiervoor moet u als klager wel eerst de gehele klachtenprocedure van de gemeente doorlopen hebben.

Klacht indienen bij de politie

De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente Velsen, maar de uitvoering daarvan door de politie valt onder de verantwoordelijkheid van de korpschef van politie van de regio Kennemerland.

U kunt op verschillende manieren een klacht indienen over het optreden van de politie:

  1. Online via het digitale klachtenformulier.
  2. Schriftelijk via een brief. Richt deze aan
    Politiechef van de eenheid Noord-Holland
    Postbus 57
    2000AB Haarlem
  3. Via de website politie.nl
  4. Mondeling. Bent u vanwege fysieke of andere persoonlijke beperkingen niet in staat zijn uw klacht schriftelijk in te dienen, dan kunt u een afspraak maken met het politiebureau bij u in de buurt. U kunt hierover contact opnemen met het servicecentrum van de politie via 0900 8844. Daar helpen ze u verder.

Wat moet er in uw klacht staan?

Om uw klacht goed te kunnen behandelen, moet u deze voorzien van:

  • naam en adres
  • telefoonnummer en eventueel e-mailadres
  • de datum waarop u de klacht indient
  • duidelijke omschrijving van het gedrag waartegen uw klacht is gericht
  • de plaats waar het voorval plaatsvond.
  • stuurt u een brief, dan moet u deze ook ondertekenen.

Discriminatie

Iedere inwoner die vindt dat hij/zij gediscrimineerd wordt kan een klacht indienen/melding discriminatie doen bij het Bureau Discriminatiezaken Kennemerland in Haarlem.

Volgens de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen bieden wij de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier melding te kunnen doen van discriminatie bij een Anti-DiscriminatieVoorziening (ADV).
Gemeente Velsen heeft zich aangesloten bij het Bureau Discriminatiezaken Kennemerland te Haarlem, die de kerntaken uit het wetsvoorstel voor Gemeente Velsen uitvoert.

Klacht indienen

Voelt u zich gediscrimineerd? Er zijn verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen:

  1. Via het de landelijk app, te downloaden via melddiscriminatie.nl
  2. Via een klachtenformulier dat u kunt downloaden via bdkennemeland.nl
  3. Telefonisch via 023 5315842 op werkdagen tussen 09.30 en 17.00 uur
  4. Op afspraak: bezoekadres Lange Herenvest 122, 2011 BX Haarlem

Als u hulp nodig hebt met het doen van een melding, kom dan naar de balie van het Klant Contact Centrum van Gemeente Velsen.

Klacht over bedrijf dat de milieueisen niet naleeft

Wanneer een bedrijf de milieueisen niet naleeft, kunt u als inwoner, bedrijf of instelling dit melden bij de Milieudienst.

In geval van hinder (illegale lozingen, luchtvervuiling, stankoverlast, geluidsoverlast) kunt u direct bij de Milieudienst een klacht indienen.

Naar de Milieudienst

Een klacht over een bedrijf dat de regels niet naleeft

U dient een handhavingsverzoek in als u vermoedt dat de regels van de gemeente niet worden nageleefd. Het moet gaan om situaties die in strijd zijn met de wet- en regelgeving. Een voorbeeld is een horecaonderneming onder uw woning die na officiële sluitingstijd nog open is.

Wanneer u overlast ervaart van bijvoorbeeld zwerfvuil of scooters is dit geen handhavingsverzoek. Hiervoor kunt u een Melding Openbare Ruimte doen (zie keuze 1).

Handhavingsverzoek

Wat is het verschil tussen een melding en een handhavingsverzoek?

Op twee manieren kunt u de gemeente laten weten dat u ergens hinder van ondervindt of dat u denkt dat er regels worden overtreden. Via een melding of met een handhavingsverzoek.

Melding

Meldingen kunnen bijvoorbeeld gaan over zwerfvuil, scooteroverlast of overlast van horeca of bedrijven. De gemeente beslist of zij iets doet met uw melding maar neemt daarover geen formeel besluit. Uw meldingen geven ons inzicht in de aard en omvang van de overlast, zodat we gerichter kunnen handelen.

Voor een melding gelden de volgende regels

  • U kunt een melding (anoniem) doen via velsen.slimmelden.nl.
  • Een melding kunt u telefonisch doen via 0255 567200.

Handhavingsverzoek

U dient een handhavingsverzoek in als u vermoedt dat de regels van de gemeente niet worden nageleefd. Het moet gaan om situaties die in strijd zijn met de wet- en regelgeving. De gemeente neemt over uw verzoek een formeel besluit, waartegen u bezwaar en beroep kunt instellen.

  • U moet het verzoek onder uw eigen naam indienen.
  • U kunt uw verzoek alleen schriftelijk indienen. Stuur uw brief naar
    Gemeente Velsen
    t.a.v. Domein Fysieke leefomgeving - Toezicht en Handhaving
    Postbus 465
    1970 AL IJmuiden